Interview door Jaimy van Eenennaam.
Wie is Robin en waar houdt SPARO Accounting zich mee bezig?
Ik woon met mijn vriendin en onze 2 kinderen in Kudelstaart en mijn bedrijf SPARO Accounting is gevestigd in Aalsmeer.
Na de opleiding Bedrijfskundige Informatica heb ik naast mijn baan de opleiding SPD Bedrijfsadministratie gedaan. Vanaf 2003 heb ik altijd administratieve functies gehad. Uiteindelijk ben ik bij een administratiekantoor in Haarlem terecht gekomen en de kneepjes van het vak geleerd. Hier hield ik mij voornamelijk bezig met samenstellen van jaarrekeningen, opstellen belastingaangiften, adviesgesprekken en klantcontact onderhouden. Met deze ervaring ben ik in eerste instantie Aangifteplein gestart. Hier lag de nadruk met name op het verzorgen van belastingaangiften voor particulieren en ZZP-ers. Al snel werd ik door steeds meer zakelijke klanten benaderd die vroegen of ik ook hun volledige administratie kon verzorgen. Dit deed ik in grotendeels in de avonduren en weekenden naast mijn vaste baan. Uiteindelijk heb ik in november 2017 de knoop doorgehakt om mijn baan op te zeggen en volledig als zelfstandig ondernemer verder te gaan. Op dat moment heb ik mijn bedrijfsnaam gewijzigd van Aangifteplein naar SPARO Accounting.
Vanaf dat moment heeft SPARO Accounting een mooie en constante groei doorgemaakt. Met mijn achtergrond in de bedrijfskundige informatica heb ik altijd interesse gehad in automatiseringsoplossingen op administratief en fiscaal gebied. Dit heeft ertoe geleid dat SPARO Accounting min of meer een online administratiekantoor is geworden. We werken papierloos en klanten hebben via een app op hun smartphone en portal real-time inzicht in hun financiële situatie.
Lang heb ik gedacht om ‘zelfstandig zonder personeel’ te blijven, maar door het succes en de groei in het aantal klanten hebben we sinds kort een SPARO-team bestaande uit Joost, Astrid, Kees en ikzelf.
Joost is ooit als bijbaan begonnen naast zijn studie Finance & Controle en draait nu inmiddels volledig mee. Daarnaast heeft Astrid na 23 jaar bij een accountskantoor gewerkt te hebben de overstap gemaakt naar SPARO Accounting. Mijn vader Kees is inmiddels met pensioen, maar is in drukke perioden ook inzetbaar voor de ondersteuning.
Kwaliteit staat bij ons voorop, daarom zijn we aangesloten bij NOAB. Dit staat voor Nederlandse Orde van de Administratie- en Belastingdeskundigen en kan gezien worden als een kwaliteitskeurmerk. Dit houdt in dat je aan bepaalde richtlijnen moet voldoen qua werkzaamheden, zoals dossiervorming, cliëntenonderzoek en permanente educatie. Door het volgen cursussen via NOAB blijven we up-to-date als het gaat om de laatste ontwikkelingen en wetswijzingen.
Wat is het onderscheidend vermogen van SPARO Accounting?
Bij een traditioneel administratiekantoor kwamen klanten 1 keer per kwartaal met een ordner langs, wat vervolgens allemaal handmatig ingeboekt werd. Vanaf de start ben ik meteen met onlinesoftware aan de slag gegaan voor de verwerking van administraties. Alles werd vanaf het begin in de cloud verwerkt. Klanten leveren documenten digitaal aan via een app op hun smartphone of via een portal via desktop. Deze manier van werken is heel interessant voor jonge en startende ondernemers. Als ik naar mijn huidige klantenbestand kijk bestaat deze uit voornamelijk jonge ondernemers. Daarnaast zijn we onze diensten gelijk tegen een vast maandtarief gaan aanbieden. Geen gedoe met uurtje-factuurtje, maar gelijk duidelijkheid richting kant. Destijds was ik met zo’n prijsmodel een van de eerste. Nu zie je het wel steeds vaker binnen de branche terugkomen.
Bijkomend voordeel werd duidelijk tijdens de coronaperiode. De digitaliseringsslag die veel administratiekantoren moesten maken was bij SPARO niet meer nodig. De digitale administratiestraat was al goed opgezet en daar hebben we veel voordeel van gehad.
Vandaag de dag is deze manier van werken overigens niet echt meer een onderscheidend vermogen, onze manier van werken is wel gebruikelijk geworden bij administratiekantoren. Als je nu nog handmatig facturen verwerkt heb je als administratiekantoor de slag wel behoorlijk gemist.
Ondanks dat we een online administratiekantoor zijn, ken ik de meeste klanten vrij goed. Het contact verloopt ook veel via Whatsapp en dat wordt door klanten als prettig ervaren. Daarnaast is iedereen sowieso altijd welkom voor een bakkie koffie in kantoor in het pand van de TV-Studio’s in Aalsmeer
Welke uitdagingen zijn er binnen jouw business?
De aankomende tijd wil ik heel graag het proces van de administratiestraat verder verbeteren. Dit begint bij het aanleveren van de facturen tot het indienen van de belastingaangifte en samenstellen van de jaarrekeningen en het deponeren ervan bij de Kvk. Ik ben constant bezig om dat proces te verbeteren. Er zitten nog wel wat mooie uitdagingen in het efficiënt opstellen van tussentijdse rapportages en prognoses voor klanten.
Ook zijn we bezig met het optimaliseren van een CRM-systeem. Eerst was ik alleen en zat alles in mijn hoofd. Inmiddels met drie collega’s is het belangrijk dat de communicatie gestroomlijnd wordt en dat iedereen op elk moment inzichtelijk heeft waar het laatste contactmoment met de klant overging. Ook met het oog op de toekomst, wanneer er meer personeel bij komt is dit een belangrijk onderwerp, zodat we klanten nog beter van dienst kunnen zijn.
Tot slot richten we ons op het automatiseren van webshops. Sinds enkele jaren schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond en zijn de btw-regels voor E-commerce en internationaal zakendoen aangescherpt. Daarom is het belangrijk dat de vele transacties juist en automatisch verwerkt worden.
Waarom ben je lid geworden van de Businessclub?
Ik heb altijd een connectie met voetbal gehad. Vanaf mijn vijfde heb ik bij RKDES gevoetbald waarvan ook nog een periode in het 1e elftal. Een paar jaar geleden ben ik gestopt met voetballen en richt me nu vooral op zwemmen, fietsen en hardlopen en af en toe doe ik mee aan triatlonwedstrijden.
Ik vind het belangrijk om als ondernemer een bijdrage te leveren aan verenigingen in de regio. Zo probeer ik voor de jeugd een bijdrage te leveren voor o.a. de clubs waar mijn kinderen sporten (KDO en QuiVive) en mijn oude club RKDES. Daarnaast voetbalt Joost, die bij ons werkt, in het 2e elftal van FC Aalsmeer.
Van Cleeffkade 15
Kamer S1-1163
1431 BA Aalsmeer
Telefoon: 0297-7 64 781