Leon Buskermolen, algemeen directeur
Leon is een Kudelstaarter in hart en nieren en zoon van een rozenkweker. Na zijn studie aan de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam begon hij zijn carrière bij ABN AMRO en groeide uiteindelijk uit tot districtsdirecteur zakelijk. Vanuit deze rol onderhield hij waardevolle contacten met de bloemensector, wat hem als ‘zoon van een kweker’ uitermate goed van pas kwam. Vervolgens vervulde hij voor een kortere periode de rol van kantoordirecteur bij de Rabobank in Aalsmeer, totdat hij besloot de sector in te stappen. Hij stapte over naar veredelaar Schreurs als algemeen directeur. Vanuit daar maakte hij de overstap naar de Dutch Flower Group (DFG). In 2024, na de fusie van Waterdrinker met DFG, nam Leon het directiestokje over van Bob Moria en Mariska Foppen.
Ontstaan en geschiedenis
Waterdrinker begon in 1972 op de markt in Zaandam, waar oprichter Jaap Waterdrinker als marktkoopman handelde in bloemen en planten. Dankzij zijn neus voor bijzondere producten groeide de bloemenwinkel uit tot een plantengroothandel in Aalsmeer. Waterdrinker staat bekend om zijn lef en innovatieve karakter en is uitgegroeid tot een van de grootste Europese exporteurs van kamer- en tuinplanten, bloemen en accessoires. Verschillende klantgroepen, zoals bloemisten, groothandels, tuincentra en supermarkten, maken gebruik van ons handelsplatform.
In 2018 opende Waterdrinker het Green Trade Center (GTC), het grootste groene inkoopcentrum van Europa (25.000 m²). Als voorloper in de branche kan het GTC met recht een showroom voor de sierteeltsector worden genoemd, aldus Leon.
Visie, missie & strategie
Waterdrinker wil met planten en bloemen bijdragen aan een gezonde en gelukkige leefstijl en omgeving. Dit doen wij in nauwe samenwerking met onze veredelaars en kwekers. We zijn continu bezig om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen, zowel in producten, service als samenwerkingen, zegt Leon. De kracht van Waterdrinker ligt in het brede assortiment, dat veel noviteiten, exclusieve en bijzondere producten bevat. Alles wat we doen wordt gevoed door onze vijf kernwaarden: We inspire, We innovate, We connect, We share & We care. Deze waarden zijn onlosmakelijk verbonden met de manier waarop we opereren en vormen de basis voor ons bedrijf, vult Leon aan.
Uitdagingen & duurzaamheid
Een grote uitdaging is het leveren van hoogwaardige producten tegen scherpe prijzen, ondanks stijgende kosten zoals energie. Tegelijkertijd is het essentieel om als sector de juiste verduurzamingsboodschap uit te blijven dragen. Ons doel is dat steeds meer mensen het belang van groen gaan inzien. Duurzaamheid is daarbij een vanzelfsprekende investering, benadrukt Leon. Samen met DFG volgt Waterdrinker het IMPACT30-programma, gericht op transparantie in de keten en het welzijn van mens en planeet. Een belangrijk onderdeel hiervan is het verhandelen van gecertificeerde producten. Dit duurzaamheidsprogramma is opgenomen bij de Science Based Targets Initiative (SBTI), vertelt Leon trots.
Lidmaatschap Businessclub FC Aalsmeer
Waterdrinker is sinds 2020 lid van de Businessclub van FC Aalsmeer en steunt én stimuleert als Aalsmeers bedrijf graag lokale initiatieven. Leon geeft aan dat het wervingsplatform www.werkeninaalsmeer.nl zeer interessant kan zijn voor Waterdrinker, omdat veel medewerkers uit Aalsmeer komen. Via FC Aalsmeer hopen we ook nieuw talent aan te trekken en te verbinden aan ons bedrijf. Ons motto: Let’s keep on growing!
Voor meer informatie: www.waterdrinker.nl | info@waterdrinker.nl | Tel: (0)297-33 22 11