Zuurbier International is een echt familiebedrijf, opgericht in 1967 door Cor Zuurbier. In de jaren 70 sloot Kees Oudhuis zich als compagnon aan. Heden ten dage hebben Rosaline Zuurbier, Joost Zuurbier en Marja Oudhuis de dagelijkse leiding van de onderneming.
Zuurbier & Co produceert al meer dan 45 jaar snijrozen van hoge kwaliteit. Sinds 2001 telen zij rozen op het bedrijf in Kenia, genaamd Bilashaka Flowers. Innovatie en duurzaamheid spelen een grote rol in de bedrijfsvoering van Zuurbier. Het hoofdkantoor van Zuurbier &Co is gevestigd in Kudelstaart. In Kudelstaart worden de rozen van Bilashaka Flowers verwerkt en de verkoop gecoördineerd. Na een grondige kwaliteitscontrole worden de rozen rechtstreeks naar de directe klanten gestuurd. Daarnaast wordt via de veiling klokken van Royal Flora Holland dagelijks een selectie van de producten van Zuurbier International aangeboden.
Bilashaka betekend ‘zonder twijfel’ in het Kiswahili. Deze naam is gekozen omdat ‘Bilashaka’ een zeer sterke, positieve uitroep is in de Swahili-cultuur en volhardendheid en een positieve houding van duurzaam ondernemerschap & kwaliteit onderstreept. Jaarlijks teelt Bilashaka Flowers circa 70 miljoen rozen van 14 verschillende soorten.
Bert Middelkoop, Sales bij Zuurbier International
Bert is een echte Aalsmeerder en woont met zijn gezin in het gezellige Kudelstaart. Na de middelbare tuinbouwschool is hij bij TFA-veilmeester geweest met name voor rozen. In 2011 is hij bij Zuurbier gaan werken. In die tijd werden bijna alle rozen nog via ‘de klok’ afgezet. Slechts een klein percentage van de rozen vond zijn weg naar de consument via de directe handel. De rol van Bert was in het begin de combinatie van verkoop en veredeling. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor het vermarkten van de gehele rozenproductie. Waar Zuurbier in 2011 in Kenia nog maar 18 hectare kas had, is dit heden ten dage gegroeid naar maar liefst 48 hectare. In 2021 werken in Kenia 750 medewerkers. Ter plaatse is Joost Zuurbier, die met zijn gezin woonachtig is in Kenia eindverantwoordelijk als farm manager.
Wat zijn de uitdagingen van Zuurbier?
Bert: “Rozen is een emotiemarkt en daarnaast ‘een hele kleine wereld’. Met emotie bedoel ik de toenemende vraag tijdens nationale en internationale feestdagen. Met ‘een hele kleine wereld’ bedoel ik dat je altijd topkwaliteit moet leveren, en leveringszekerheid moet bieden. Fouten worden direct afgestraft. Onze sterke kant is dat wij een duurzaam, kwalitatief hoogwaardig product leveren en altijd maatwerk. De vraag naar een duurzaam product vanuit de markt is sterk gestegen de laatste jaren. Onze farm loopt voorop op het gebied van duurzaamheid. Ook op sociaal gebied hebben we een aantal projecten. Zo faciliteert Bilashaka Flowers een middelbare school, die inmiddels gegroeid is naar 800 leerlingen en wordt er momenteel een kliniek op de farm gerealiseerd. Bilashaka Flowers is Fairtrade gecertificeerd en wij zijn ontzettend trots dit keurmerk te mogen dragen.”
Wat is jullie ambitie voor komende jaren?
Onze ambitie is gezonde groei, met behoud van onze kernwaarden en de borging van de kwaliteit van onze producten. Daarnaast willen wij nog meer doen voor de lokale samenleving rondom onze farm in Kenia. Mensen in staat stellen om in hun levensonderhoud te voorzien is in mijn ogen een prima manier van ontwikkelingssamenwerking.
Waarom zijn jullie lid geworden?
Ik ben zoals je zegt een echte ‘blauw – witte’. Voor de kenners onder ons, VV- Aalsmeer, een van de voorlopers van het huidige FC Aalsmeer. Lid zijn van de businessclub brengt ons in contact met andere ondernemers. Onder het genot van een hapje en een drankje interessante bijeenkomsten volgen en inspirerende mensen ontmoeten spreekt ons enorm aan.
Contactgegevens
Zuurbier International
Mijnsherenweg 33
1433 AP, Kudelstaart
T: 06-13123301
W: www.zuurbier.com
E: info@zuurbier.com