Aan het woord, gedreven jonge ondernemer, John Olsthoorn eigenaar/ partner van Bluewave Recruitment in Amsterdam.
John: Ik ben een geboren en getogen Aalsmeerder en heb jarenlang aan de Aalsmeerderweg gewoond. Inmiddels woon ik alweer een paar jaar in de hoofdstad, echter mijn hart ligt nog steeds in Aalsmeer. Sinds ik in Amsterdam woon, ben ik het dorp nog meer gaan waarderen. Aalsmeer is een ontzettend mooi, enthousiast en ondernemend ‘dorp’ en ik kom er dan ook graag. Daarnaast voetbal ik nog steeds bij FC Aalsmeer, inmiddels met een vriendenteam. Op mijn 7e ben ik gaan voetballen bij VV – Aalsmeer.
Hoe ben je in de recruitment Business terecht gekomen?
Na mijn studie aan de IVA Driebergen Business school, met studierichting Automotieve Business Management, ben ik begonnen met werken bij Mercedes-Benz dealer, Cor Millenaar BV, eveneens Businessclub lid van FC Aalsmeer. Na die periode, heb ik 3 jaar in loondienst gewerkt bij een recruitment bedrijf in Rotterdam en Amsterdam en heb ik samen met een voormalige collega in maart 2018 de ‘stoute schoenen’ aangetrokken, door voor ons zelf te gaan beginnen.
Wij zagen allebei tijdens ons dienstverband, hoe de afgelopen jaren, de recruitment markt, teveel gedomineerd door de vaste partijen en gebaseerd op de traditionele werkwijze, stokte. Dit ten opzichte van een veranderende arbeidsmarkt, met schaarste van personeel.
Maar hoe pakken jullie het dan aan, alle bedrijven hebben op dit moment toch te maken met de huidige krappe arbeidsmarkt?
John: Bij Bluewave Recruitment ontwikkelen we maatwerk recruitment oplossingen voor onze klanten. Deze oplossingen zorgen ervoor dat onze klanten zelf sterker worden op het gebied van recruitment en daardoor minder afhankelijk worden van traditionele uitzend- en werving & selectie bureaus. Door deze oplossingen zijn zij in staat zelf te concurreren op de arbeidsmarkt. We maken ze zichtbaar voor de doelgroep die zij willen aantrekken en maken de weg vrij voor talent dat hier wil gaan werken. Dit doen wij door traditioneel recruitment te koppelen aan de nieuwste innovaties. Vaak begint dit met een online platform dat dient als podium voor het werkgeversmerk van onze klant. Door innovatieve online-marketingoplossingen verleiden we de juiste doelgroep om zich te oriënteren op het platform om vervolgens te kunnen solliciteren. Na de sollicitatie richten we het sollicitatieproces op maat in. In tijden van een krappe arbeidsmarkt geloven wij dat een efficiënt en eerlijk recruitmentproces essentieel is om goed te kunnen groeien.
Hoe zie jij de toekomst van de recruitment?
John: Ik schat in, dat met de huidige schaarste in de arbeidsmarkt, de recruitmentbranche steeds verder zal innoveren en ook steeds meer zal veranderen. Het samen brengen van vraag en aanbod zal steeds meer online gaan plaatsvinden en ook de selectie van geschikte medewerkers zal meer en meer ondersteunt gaan worden door online tools. Hierdoor zal de rol van recruitmentbureaus veranderen. Maar het is en blijft een mensen business! En dat is ook het mooie!
Waarom ben je eigenlijk lid geworden van de Businessclub van FC Aalsmeer? Aalsmeer is een welvarend en ondernemend dorp. Daar hoort ook topvoetbal bij en ondernemers kunnen hier beslist een bijdrage in leveren, door lid van de Businessclub te worden. De Businessclub genereert in het belang van de hele vereniging, extra financiële middelen, om bepaalde zaken, bijvoorbeeld kwalitatief goede trainers voor de jeugd, aan te trekken, waardoor in de toekomst meer uit eigen jeugd kan worden geput. Daarnaast voorkom je ook dat de jeugd met ambitie en potentie, ‘het buiten de deur’ gaat zoeken.
Wat zou je ons willen meegeven?
Wellicht klinkt het gek, uit de mond van een eind twintiger, maar mijn advies is; ‘stap uit je comfort zone en doe juist de dingen die je wellicht spannend vindt, daar groei je persoonlijk van en je benut tevens hierbij je kwaliteiten’.